🔄 Вводная часть
В предыдущем уроке мы рассмотрели общие принципы комбинирования времен в сложных предложениях. Сегодня мы более подробно изучим специфическую группу временных форм, известных как "нарративные времена" (narrative tenses), которые используются при рассказе историй, анекдотов, описании последовательности событий в прошлом и других типах повествования.
Умение грамотно использовать нарративные времена — это один из ключевых навыков, отличающих продвинутый уровень владения английским языком. Оно позволяет создавать живые, захватывающие рассказы с четкой хронологией событий, выделять главное и второстепенное, а также управлять вниманием слушателя или читателя.
Для носителей русского языка освоение нарративных времен представляет особую сложность, поскольку в русском языке не существует такого многообразия временных форм для выражения различных аспектов прошедших событий. В русском языке мы в основном полагаемся на лексические средства (слова "уже", "до этого", "в тот момент" и т.д.) и порядок слов для выражения последовательности событий, в то время как в английском эту функцию часто выполняют грамматические формы глагола.
🎯 Цель урока: Научиться эффективно использовать различные нарративные времена для создания увлекательных и грамматически правильных историй на английском языке, освоить техники управления последовательностью событий и различения фоновой и основной информации в повествовании.
📚 Основные нарративные времена и их функции
🔍 Четыре ключевых нарративных времени
При рассказе историй на английском языке преимущественно используются четыре временные формы, каждая из которых выполняет свою специфическую функцию в повествовании:
1. Past Simple (Простое прошедшее время)
Функция в повествовании: Описывает основную последовательность событий, главные действия, которые двигают историю вперед.
Формирование: V2 (вторая форма глагола)
- Regular verbs: work → worked, play → played
- Irregular verbs: go → went, see → saw, have → had
Примеры использования:
- The door opened and a tall man entered the room.
- She took the book, sat down and began to read.
- We arrived at the hotel, checked in and went straight to our room.
2. Past Continuous (Прошедшее длительное время)
Функция в повествовании: Описывает фоновые, продолжающиеся действия или ситуации, которые служат контекстом для основных событий. Также используется для действия, которое было прервано другим действием.
Формирование: was/were + Ving
- I/he/she/it + was + Ving
- You/we/they + were + Ving
Примеры использования:
- The sun was shining and birds were singing when we left the house.
- While I was studying, someone knocked on the door.
- When the accident happened, many people were standing at the bus stop.
3. Past Perfect (Прошедшее совершенное время)
Функция в повествовании: Указывает на события, которые произошли до основного момента повествования, предыстория, предшествующие действия.
Формирование: had + V3 (третья форма глагола)
- I/you/he/she/it/we/they + had + V3
Примеры использования:
- By the time we arrived, the movie had already started.
- She realized that she had forgotten her keys at home.
- The thief had escaped before the police arrived.
4. Past Perfect Continuous (Прошедшее совершенное длительное время)
Функция в повествовании: Описывает действия, которые начались до определенного момента в прошлом и продолжались до этого момента (иногда и после), часто с указанием продолжительности.
Формирование: had been + Ving
- I/you/he/she/it/we/they + had been + Ving
Примеры использования:
- She was tired because she had been working all day.
- By the time I met him, he had been living in London for ten years.
- It was obvious that someone had been using my computer while I was away.
🔍 Взаимодействие нарративных времен
Искусство рассказа историй на английском языке во многом заключается в умелом сочетании различных нарративных времен. Рассмотрим, как они работают вместе:
Past Simple и Past Continuous
Эта комбинация часто используется для создания "сцены", где Past Continuous описывает фоновую ситуацию, а Past Simple — главное действие, часто прерывающее или происходящее на фоне продолжающегося действия:
- I was walking along the beach when I noticed something strange in the water.
- While the children were playing in the garden, their mother prepared dinner.
- She was taking a shower when the phone rang.
Past Simple и Past Perfect
Эта комбинация используется для обозначения последовательности событий, которые не упоминаются в хронологическом порядке. Past Perfect показывает, что действие произошло до основного момента повествования в Past Simple:
- When I arrived at the cinema, the film had already started.
- She knew the city well because she had lived there as a child.
- By the time the ambulance arrived, the patient had died.
Past Perfect Continuous и Past Simple
Эта комбинация используется, когда длительное действие в прошлом привело к какому-то результату или было прервано другим действием:
- She had been running, so she was out of breath.
- They had been arguing for hours when their neighbor called the police.
- He had been working on the project for months before he finally completed it.
🔍 Упражнение на основные нарративные времена
Выберите правильную форму глагола для каждого предложения:
- When the fire alarm __________ (go off), everyone __________ (leave) the building immediately.
- She __________ (wait) for the bus when she __________ (see) her old friend.
- By the time we __________ (reach) the theater, the performance __________ (already/begin).
- The ground was wet because it __________ (rain) all night.
- I __________ (read) a book when suddenly the lights __________ (go out).
- After he __________ (finish) his work, he __________ (go) home.
- He __________ (live) in that house for ten years before he __________ (move) to a new city.
- When I __________ (arrive), the party __________ (already/end).
📚 Структура нарративного повествования
🔍 Установка сцены (Scene Setting)
Начало истории обычно включает описание обстановки, введение персонажей и создание атмосферы. Для этой цели часто используются Past Simple и Past Continuous.
Техники установки сцены:
-
Описание окружения — часто используется Past Continuous для создания фона:
- It was raining heavily that evening. The wind was blowing through the trees, and dark clouds were gathering on the horizon.
-
Введение персонажей — обычно в Past Simple, иногда с Past Perfect для предыстории:
- Sarah was a young lawyer who had just moved to New York. She had always dreamed of working in a big city.
-
Установка времени и места — преимущественно Past Simple:
- The story took place in a small village in the south of France. It was the summer of 1995.
🔍 Развитие основных событий (Main Events)
Для развития основной линии повествования преимущественно используется Past Simple, который помогает передвигать историю вперед.
Техники для основной линии событий:
-
Последовательность действий — цепочка глаголов в Past Simple:
- She opened the door, walked into the room, and froze in surprise.
-
Поворотные моменты — ключевые события в Past Simple, часто с внезапным изменением:
- Everything was going fine until the manager suddenly announced his resignation.
-
Кульминация — наиболее драматичные моменты в Past Simple:
- The suspect turned around slowly and revealed his face. The detective gasped in shock.
🔍 Фоновая информация и отступления (Background and Digressions)
Для добавления контекста, объяснений или предыстории используются Past Perfect и Past Perfect Continuous.
Техники для фоновой информации:
-
Предыстория персонажей — Past Perfect и Past Perfect Continuous:
- John was nervous about the interview. He had never worked in such a prestigious company before, and he had been preparing for this opportunity for months.
-
Объяснение причин — Past Perfect для логического обоснования:
- The bridge collapsed because the engineers had miscalculated the weight it could support.
-
Отступления от основной линии — Past Perfect для временного перехода к более ранним событиям:
- While waiting for the train, Mark remembered the first time he had visited Paris. He had been only ten years old then, and his father had taken him to see the Eiffel Tower.
🔍 Создание контраста между фоном и передним планом (Background vs. Foreground)
Один из важнейших аспектов повествования — умение различать фоновую информацию (background) и события переднего плана (foreground).
Техники создания контраста:
-
Past Continuous для фона + Past Simple для главных событий:
- The sun was setting, and people were returning home from work when the earthquake suddenly struck.
-
Вводные конструкции с Past Perfect для предшествующих событий:
- Having studied the map carefully, the explorers set off on their journey.
- After she had finished her homework, Sarah called her friend.
-
Использование временных маркеров для четкого разграничения:
- By the time we arrived, they had already left.
- While he was sleeping, someone broke into his apartment.
- As soon as she saw the snake, she screamed.
🔍 Упражнение на структуру повествования
Заполните пропуски в следующем отрывке из рассказа, используя глаголы в скобках в подходящем нарративном времени:
"It __________ (be) a cold winter evening. Snow __________ (fall) gently outside, and the wind __________ (howl) around the corners of the old house. Sarah __________ (sit) by the fireplace, reading a book she __________ (find) in the attic earlier that day. She __________ (live) in the house for just a week, having __________ (inherit) it from her grandmother who __________ (die) the previous month.
As she __________ (turn) the pages, she suddenly __________ (notice) a small envelope that __________ (fall) out of the book. She __________ (pick) it up and __________ (examine) it carefully. The envelope __________ (be) yellow with age, and someone __________ (seal) it with red wax. Sarah __________ (never/see) such an old-fashioned letter before.
Just as she __________ (be about) to open it, she __________ (hear) a strange noise coming from upstairs. She __________ (put) down the book and the envelope, and __________ (head) towards the staircase. Before she __________ (reach) the stairs, the lights suddenly __________ (go out). The house __________ (become) completely dark, except for the dim glow from the fireplace behind her."
📚 Временные маркеры в повествовании
🔍 Ключевые временные маркеры и их сочетаемость с нарративными временами
Временные маркеры — это слова и фразы, указывающие на время действия или его отношение к другим событиям. Они играют важную роль в организации повествования и часто определяют выбор времени глагола.
Маркеры для Past Simple:
Маркер | Пример |
---|---|
yesterday | I met her yesterday. |
last night/week/month/year | He visited Paris last summer. |
in 2010, in January, in the 1990s | The company started in 1995. |
ago | They moved here two years ago. |
when (для единичных действий) | When I saw him, he looked happy. |
then, after that, later | She finished work, then she went home. |
Маркеры для Past Continuous:
Маркер | Пример |
---|---|
at that time/moment, at 3 o'clock | At that moment, I was walking home. |
while, as | While I was sleeping, someone called. |
all day/night/morning | They were talking all night. |
during | During the meeting, he was taking notes. |
when (для действия в процессе) | When I arrived, she was cooking dinner. |
Маркеры для Past Perfect:
Маркер | Пример |
---|---|
before | She had studied Spanish before she moved to Madrid. |
by the time | By the time we arrived, the movie had started. |
already | I had already seen that film when you recommended it. |
never, ever (в контексте до определенного момента) | He had never visited New York until last year. |
just (в контексте недавнего прошлого относительно другого момента в прошлом) | She had just finished work when I called. |
after (в главном предложении) | After she had finished her homework, she watched TV. |
Маркеры для Past Perfect Continuous:
Маркер | Пример |
---|---|
for + период времени (до момента в прошлом) | She had been working there for ten years before she retired. |
since + момент в прошлом (до другого момента в прошлом) | He had been living in London since 2010 when I met him in 2015. |
all day/week/year (до момента в прошлом) | They had been arguing all day when I arrived. |
how long | She asked me how long I had been waiting. |
🔍 Порядок событий vs. Порядок изложения
В английском повествовании порядок, в котором события упоминаются в тексте (порядок изложения), не всегда совпадает с их фактической хронологией (порядком событий). Для указания на реальную последовательность важно правильно использовать времена и временные маркеры.
Примеры несовпадения порядка изложения и хронологии:
-
Флэшбэк (переход к более раннему событию):
- The detective examined the crime scene carefully. The victim had been a wealthy businessman who had made many enemies during his career.
-
Предварительная информация перед основным событием:
- After he had finished his work, John went to the cinema.
- Having prepared everything for the party, she took a quick shower.
-
Объяснение причин после упоминания результата:
- The streets were wet. It had been raining all night.
- She failed the exam because she hadn't studied enough.
🔍 Упражнение на временные маркеры
Дополните следующие предложения, используя подходящее нарративное время в зависимости от временного маркера:
- __________ (you/ever/try) sushi before you went to Japan?
- While she __________ (shop), her husband __________ (prepare) dinner.
- By the time we reached the hospital, the patient __________ (already/die).
- The criminal __________ (just/escape) when the police arrived.
- __________ (it/rain) all day yesterday?
- After they __________ (live) in the countryside for five years, they decided to move back to the city.
- I __________ (work) on that project for six months before I finally completed it.
- Last weekend, we __________ (visit) the museum you recommended.
📚 Стилистические аспекты нарративных времен
🔍 Смена времен для стилистического эффекта
Опытные рассказчики часто меняют времена не только для передачи хронологии, но и для создания определенных стилистических эффектов.
1. Историческое настоящее (Historical Present)
Иногда для создания эффекта непосредственности, "оживления" событий прошлого рассказчики переходят от прошедших времен к настоящему:
- The soldier raised his rifle, aims at the target, and fires a single shot.
- I was walking down the street when I see this strange man approaching me.
Этот прием часто используется в неформальных рассказах, анекдотах и для создания драматического эффекта.
2. Замедление и ускорение повествования
-
Замедление (детализация момента) — часто с использованием Past Continuous:
- The bullet was moving through the air in what seemed like slow motion. Particles of dust were dancing in the beam of light that fell through the window.
-
Ускорение (сжатие времени) — серия коротких действий в Past Simple:
- He grabbed his coat, rushed out of the door, jumped into his car and drove away.
3. Фокусировка внимания
- Выделение неожиданного события — переход от Past Continuous (фон) к Past Simple (ключевое событие):
- Everything was going according to plan. The guests were chatting, the music was playing softly in the background, and the food looked perfect. Then suddenly the lights went out.
🔍 Прямая и косвенная речь в повествовании
В рассказах часто чередуются авторское повествование и речь персонажей, что требует правильного использования времен.
Прямая речь (Direct Speech)
Сохраняет оригинальные слова говорящего в кавычках, время не меняется:
- "I am working on a new project," said John.
- She asked, "Have you seen my keys?"
- "I will help you tomorrow," he promised.
Косвенная речь (Reported Speech)
Передает суть сказанного без кавычек, обычно с изменением времен (сдвиг назад):
- John said (that) he was working on a new project.
- She asked if I had seen her keys.
- He promised that he would help me the next day.
🔍 Нарративные времена в различных жанрах
Разные литературные жанры имеют свои особенности использования нарративных времен.
Романы и рассказы
Обычно используют полный спектр нарративных времен с богатым контрастом между фоном и передним планом:
- The rain had been falling for hours when Detective Moore arrived at the crime scene. Police officers were securing the area, and forensic experts were examining the evidence. Moore knew this wasn't going to be an easy case.
Новостные репортажи
Часто полагаются на Past Simple для основных событий с Past Perfect для предыстории:
- The building collapsed yesterday morning. It had stood for over a century and had survived two world wars before finally succumbing to structural problems.
Анекдоты и устные истории
Более вольно обращаются с временами, часто используя историческое настоящее и неформальные конструкции:
- So I was waiting for the bus yesterday, and this guy comes up to me and says...
🔍 Упражнение на стилистические аспекты
- Перепишите следующий отрывок, изменив подчеркнутые глаголы в Past Simple на историческое настоящее для создания эффекта непосредственности:
"The thief entered the room quietly. He looked around to ensure no one was there, then walked to the safe. Carefully, he turned the dial and listened for the clicks. After a few minutes, the safe opened."
- Трансформируйте следующие примеры прямой речи в косвенную, обращая внимание на изменение времен:
a) "I am studying for my exams," said Mary. b) The teacher announced, "We will have a test next week." c) "I have never been to Paris," Tom admitted. d) She asked, "Did you finish your homework yesterday?"
👥 Практические диалоги и тексты
Пример 1: Отрывок из рассказа с комментариями по использованию нарративных времен
"The storm had been raging [Past Perfect Continuous: длительное действие, начавшееся до основного момента повествования] for hours when Mark finally reached [Past Simple: ключевое действие в последовательности событий] the old cabin. He was soaking wet [Past Continuous в форме "be + adjective": описание состояния] and exhausted. Inside, he found [Past Simple: следующее ключевое действие] that someone had already lit [Past Perfect: действие, совершенное до его прибытия] a fire in the fireplace.
A woman was sitting [Past Continuous: действие в процессе, фоновая информация] by the fire, reading a book. She looked up [Past Simple: краткое, законченное действие] when he entered [Past Simple: следующее действие в последовательности].
'I was wondering [Past Continuous: продолжающееся действие] when you would arrive,' she said [Past Simple: для глаголов речи]. 'You told [Past Simple: ссылка на предыдущую коммуникацию] me you would be here by noon, but I have been waiting [Present Perfect Continuous в прямой речи: действие, начавшееся в прошлом и продолжающееся до момента речи] for almost five hours.'
Mark didn't recognize [Past Simple: отрицательное действие] her at first because he had never met [Past Perfect: отрицание действия до определенного момента в прошлом] Sarah in person before. They had been corresponding [Past Perfect Continuous: длительное действие до момента встречи] via email for months, but this was [Past Simple: состояние] their first face-to-face meeting.
While they were talking [Past Continuous: продолжительное фоновое действие], the storm outside gradually subsided [Past Simple: постепенное изменение состояния]. By the time they had finished [Past Perfect: действие, завершившееся до другого действия в прошлом] their conversation, the sky had cleared [Past Perfect: еще одно действие, завершившееся к определенному моменту], and stars were shining [Past Continuous: продолжающееся фоновое действие] brightly."
Пример 2: Анекдот с использованием исторического настоящего
"So, I was walking [Past Continuous: фоновое действие] down the street yesterday when I see [историческое настоящее для драматического эффекта] this dog with a wallet in its mouth. I had lost [Past Perfect: действие, произошедшее ранее] my wallet earlier that day, so I immediately think [историческое настоящее], 'Could that be mine?'
I approach [историческое настоящее] the dog and say [историческое настоящее], 'Hey buddy, is that my wallet?' The dog just stares [историческое настоящее] at me. Before I had left [Past Perfect: действие до основного момента в истории] home that morning, I had put [Past Perfect: еще одно предшествующее действие] a photo of my family in my wallet. So I tell [историческое настоящее] the dog, 'If that's my wallet, there's a family photo inside.'
You won't believe what happened [возврат к Past Simple для завершения истории] next! The dog opened [Past Simple] the wallet with its paw, checked [Past Simple] the photos inside, and then looked [Past Simple] back at me and shook [Past Simple] its head! It wasn't [Past Simple] my wallet after all!"
Пример 3: Новостная статья
"A major fire broke out [Past Simple: основное событие] in the city center last night. The blaze started [Past Simple: следующее событие в хронологии] at approximately 11 PM in a restaurant on Main Street. Firefighters arrived [Past Simple: следующее событие] on the scene within minutes, but the fire had already spread [Past Perfect: действие, завершившееся до прибытия пожарных] to neighboring buildings.
Witnesses reported [Past Simple: завершенное действие] that they heard [Past Simple в косвенной речи] a loud explosion before the fire began. According to fire chief John Roberts, investigators are examining [Present Continuous: текущее, незавершенное действие в настоящем] the possibility that a gas leak may have caused [модальный глагол с Perfect Infinitive: предположение о прошлом] the explosion.
At the time of the incident, many residents were sleeping [Past Continuous: продолжающееся действие, фон] in apartments above the shops. Thanks to the quick response of emergency services, all residents were evacuated [Past Simple в пассивном залоге: завершенное действие] safely, and no injuries have been reported [Present Perfect: действие в прошлом с результатом в настоящем].
The mayor has announced [Present Perfect: недавнее действие с текущей релевантностью] that the city will provide [Future Simple в косвенной речи: планы на будущее] temporary accommodation for those affected by the fire."
🧠 Мнемотехники для запоминания нарративных времен
1. "SPCP" для четырех основных нарративных времен
- Simple Past: Sequence of main events (последовательность основных событий)
- Past Continuous: Paintбing the Context (описание контекста, фона)
- Past Perfect: Previous events before the Past (предшествующие события)
- Past Perfect Continuous: Prolonged Prior Circumstances (длительные предшествующие обстоятельства)
2. "BASE" для выбора правильного времени
- Background information → Past Continuous or Past Perfect Continuous
- Actions in sequence → Past Simple
- Situations before main events → Past Perfect
- Extended duration before a moment → Past Perfect Continuous
3. "TIME" для временных маркеров
- Then, yesterday, last week → Past Simple
- In that moment, while, during → Past Continuous
- Moments before, by the time, already → Past Perfect
- Extended periods before (for, since) → Past Perfect Continuous
4. "FILM" для структуры рассказа
- Frame the scene → Past Continuous for setting
- Initiate action → Past Simple for main events
- Look back → Past Perfect for background
- Mention duration → Past Perfect Continuous for ongoing past actions
⚠️ Типичные ошибки русскоговорящих при использовании нарративных времен
1. Недостаточное использование Past Perfect
Ошибка | Правильно | Пояснение |
---|---|---|
"When I arrived, she already left." | "When I arrived, she had already left." | Для действия, завершившегося до другого прошедшего действия, необходимо использовать Past Perfect |
"I didn't recognize him because I never met him before." | "I didn't recognize him because I had never met him before." | Действие, которое не произошло до определенного момента в прошлом, требует Past Perfect |
"She told me that she finished her work." | "She told me that she had finished her work." | При передаче Past Simple в косвенной речи происходит сдвиг к Past Perfect |
2. Путаница между Past Simple и Past Continuous
Ошибка | Правильно | Пояснение |
---|---|---|
"I read a book when the phone rang." | "I was reading a book when the phone rang." | Для действия, которое было в процессе в момент другого краткого действия, используется Past Continuous |
"While I worked, my children played in the garden." | "While I was working, my children were playing in the garden." | Для параллельных продолжающихся действий используется Past Continuous |
"It rained when we left the house." | "It was raining when we left the house." | Для описания погоды как фона для другого действия используется Past Continuous |
3. Неправильное использование временных маркеров
Ошибка | Правильно | Пояснение |
---|---|---|
"I had worked there since five years." | "I had worked there for five years." или "I had worked there since 2015." | "For" используется с периодами времени, "since" — с моментами |
"After I had dinner, I watched TV." | "After I had had dinner, I watched TV." или просто "After dinner, I watched TV." | После "after" часто используется Past Perfect для предшествующего действия |
"By the time I will arrive, the movie will start." | "By the time I arrive, the movie will have started." | С "by the time" в контексте будущего используется Present Simple в придаточном и Future Perfect в главном предложении |
4. Ошибки в прямой и косвенной речи
Ошибка | Правильно | Пояснение |
---|---|---|
"She said that she is tired." | "She said that she was tired." | Необходим сдвиг времен в косвенной речи (Present Simple → Past Simple) |
"He told me that he will come tomorrow." | "He told me that he would come the next day." | Future Simple меняется на "would" + сдвиг указателей времени |
"They asked where have I been." | "They asked where I had been." | В косвенных вопросах прямой порядок слов, и происходит сдвиг времен |
📝 Итоговая таблица: нарративные времена и их использование
Время | Формирование | Основные функции | Типичные временные маркеры | Примеры |
---|---|---|---|---|
Past Simple | V2 (вторая форма глагола) | Основная последовательность событий, завершенные действия в прошлом | yesterday, last week, in 2010, ago, then, after that | She opened the door and entered the room. |
Past Continuous | was/were + Ving | Фоновые длящиеся действия, действия в процессе, прерванные другим действием | while, as, at that time, at 3 o'clock, all day/night | When I arrived, she was watching TV. |
Past Perfect | had + V3 (третья форма глагола) | Действия, произошедшие до определенного момента в прошлом, предыстория | before, already, just, by the time, after, never (до определенного момента) | By the time we arrived, the train had left. |
Past Perfect Continuous | had been + Ving | Продолжительные действия, начавшиеся до определенного момента в прошлом и длившиеся до него | for, since, how long, all day/night (до момента в прошлом) | She was tired because she had been working all day. |
📝 Упражнения
Упражнение 1: Выбор правильного нарративного времени
Поставьте глаголы в скобках в правильную форму:
- By the time the police __________ (arrive), the thief __________ (disappear).
- She __________ (work) on her novel for two years before she finally __________ (finish) it.
- When I __________ (get) to the theater, the play already __________ (start), so I __________ (miss) the first act.
- We __________ (walk) in the park when it suddenly __________ (begin) to rain.
- After he __________ (live) in France for several years, he __________ (speak) French fluently.
- I __________ (never/see) such a beautiful sunset until I __________ (visit) Greece last summer.
- The children __________ (play) quietly while their mother __________ (prepare) dinner.
- She __________ (know) immediately who __________ (call) because she __________ (just/talk) to him earlier that day.
Упражнение 2: Трансформация временных форм
Перепишите следующие предложения, используя указанные временные формы:
- Изменить на Past Perfect: "When I arrived at the party, most of the guests left."
- Изменить на Past Continuous: "I read a book when someone knocked on the door."
- Изменить на Past Perfect Continuous: "She was tired because she worked all day."
- Изменить из прямой речи в косвенную: "I will call you tomorrow," he promised.
- Изменить на историческое настоящее: "The thief entered the bank, pointed a gun at the cashier, and demanded money."
- Изменить на Past Simple (все глаголы): "The sun is shining, birds are singing, and children are playing in the garden."
- Изменить подчеркнутый глагол на Past Perfect: "I realized that I forgot my passport when I arrived at the airport."
- Изменить на Past Continuous (все глаголы): "It rains, and people run to find shelter."
Упражнение 3: Заполнение пропусков в связном тексте
Заполните пропуски в следующем рассказе, используя глаголы в скобках в правильной форме:
"Detective Morris __________ (arrive) at the crime scene at 8 PM. It __________ (rain) heavily, and the forensic team __________ (already/begin) their work. The victim __________ (lie) on the floor covered with a white sheet. According to the initial report, he __________ (die) approximately two hours earlier.
The detective __________ (question) several witnesses who __________ (be) in the building at the time of the murder. One of them, an elderly lady who __________ (live) in the apartment next door, __________ (tell) him that she __________ (hear) a loud argument followed by a scream. She immediately __________ (call) the police.
While Morris __________ (examine) the room, he __________ (notice) something unusual. A window that __________ (face) the fire escape __________ (be) slightly open, even though it __________ (rain) outside. The victim __________ (apparently/close) all other windows because of the weather.
The detective __________ (suspect) that the murderer __________ (enter) through this window and __________ (escape) the same way after committing the crime. But how the killer __________ (know) that this particular window __________ (be) unlocked? Morris __________ (wonder) if the murderer __________ (be) someone who __________ (know) the victim well."
Упражнение 4: Создание короткого рассказа
Используя следующие слова и фразы, напишите короткий рассказ (12-15 предложений), правильно применяя нарративные времена. Подчеркните использованные вами времена и объясните свой выбор:
last weekend, while, suddenly, had never seen before, for two hours, by the time, already, just as, was about to, in that moment, realised, had been planning, since morning, finally
📝 Домашнее задание
Задание 1: Анализ нарративных времен в тексте
Прочитайте отрывок из рассказа (или найдите небольшой рассказ на английском языке) и проанализируйте использование нарративных времен. Выделите все глаголы, определите их временную форму и объясните, почему автор использовал именно это время в каждом случае.
Задание 2: Создание рассказа с использованием разных нарративных техник
Напишите рассказ (200-250 слов) на одну из следующих тем, используя все четыре нарративных времени и применяя разные техники повествования:
- Неожиданная встреча
- Загадочное происшествие
- Памятное путешествие
- День, который изменил мою жизнь
Выделите в своем рассказе следующие элементы:
- Установка сцены
- Основная последовательность событий
- Фоновая информация и предыстория
- Кульминационный момент
- Заключение
Задание 3: Трансформация текста
Возьмите газетную статью на русском языке и переведите ее на английский, используя подходящие нарративные времена. Затем перепишите этот же текст в виде личного рассказа, изменив стиль повествования и временные формы, чтобы сделать его более живым и эмоциональным.
Задание 4: Работа с прямой и косвенной речью
Создайте диалог между двумя персонажами (10-12 реплик), а затем перепишите его, преобразуя прямую речь в косвенную. Обратите внимание на изменение времен глаголов, местоимений и указателей времени.
Задание 5: Создание "нарративной цепочки"
Напишите историю, где каждое предложение начинается с последнего слова предыдущего предложения. Используйте различные нарративные времена, чтобы показать хронологию и взаимосвязь событий. История должна содержать не менее 15 предложений.
📝 Ответы к упражнениям
Ответы к упражнению на основные нарративные времена
- went off, left
- was waiting, saw
- reached, had already begun
- had been raining
- was reading, went out
- had finished, went
- had been living/had lived, moved
- arrived, had already ended
Ответы к упражнению на структуру повествования
"It was a cold winter evening. Snow was falling gently outside, and the wind was howling around the corners of the old house. Sarah was sitting by the fireplace, reading a book she had found in the attic earlier that day. She had been living in the house for just a week, having inherited it from her grandmother who had died the previous month.
As she was turning the pages, she suddenly noticed a small envelope that had fallen out of the book. She picked it up and examined it carefully. The envelope was yellow with age, and someone had sealed it with red wax. Sarah had never seen such an old-fashioned letter before.
Just as she was about to open it, she heard a strange noise coming from upstairs. She put down the book and the envelope, and headed towards the staircase. Before she reached the stairs, the lights suddenly went out. The house had become completely dark, except for the dim glow from the fireplace behind her."
Ответы к упражнению на временные маркеры
- Had you ever tried
- was shopping, was preparing
- had already died
- had just escaped
- Did it rain
- had been living/had lived
- had been working
- visited