Урок 44: Итоговое повторение и интеграция навыков (Завершение уровня А1-А2)

Урок 44: Итоговое повторение и интеграция навыков (Завершение уровня А1-А2)

🔄 Поздравляем! Вы достигли финального урока нашего курса уровня А1-А2. За время обучения вы заложили прочный фундамент знаний английского языка. Вы изучили множество важных грамматических конструкций: от степеней сравнения прилагательных до условных предложений, от модальных глаголов до различных способов выражения будущего и прошедшего времени. Сегодня мы не будем изучать новую тему. Вместо этого мы проведем комплексное повторение и, что более важно, научимся интегрировать все эти навыки в реальной коммуникации, чтобы подготовиться к переходу на следующий уровень — уровень В.

🎯 Почему этот урок важен? В реальной жизни мы редко используем грамматические конструкции изолированно. Чтобы эффективно общаться на английском языке, необходимо уметь сочетать разные времена, модальные глаголы, условные предложения и другие грамматические структуры в одном разговоре или тексте. Этот урок поможет вам связать отдельные языковые элементы в единую систему и научит применять их в контексте реальных жизненных ситуаций. Кроме того, это отличная подготовка к курсу уровня B (B1-B2), где вы будете изучать более сложные грамматические конструкции и развивать навыки свободного общения на английском языке.

🎯 Краткий обзор изученных тем

Давайте кратко вспомним основные темы, которые мы изучили:

📚 Времена и конструкции прошедшего времени

  1. Past Simple — для завершенных действий в прошлом

    • I visited Paris last summer. (Я посетил Париж прошлым летом.)
  2. Past Continuous — для действий в процессе в прошлом

    • I was watching TV when she called. (Я смотрел телевизор, когда она позвонила.)
  3. Used to — для привычек и состояний в прошлом, которых больше нет

    • I used to play tennis every weekend. (Раньше я играл в теннис каждые выходные.)
  4. How long + Present Perfect / Past Simple — для выражения длительности

    • How long have you known him? (Как долго ты его знаешь?)
    • How long did you stay in London? (Как долго ты пробыл в Лондоне?)

📚 Будущее время

  1. Going to — для планов и намерений

    • I'm going to study medicine. (Я собираюсь изучать медицину.)
  2. Will — для предсказаний и спонтанных решений

    • I think it will rain tomorrow. (Я думаю, завтра пойдет дождь.)
    • I'll help you with that. (Я помогу тебе с этим.)

📚 Степени сравнения прилагательных

  1. Сравнительная степень — для сравнения двух предметов/людей

    • This book is more interesting than that one. (Эта книга интереснее той.)
    • She is taller than her sister. (Она выше своей сестры.)
  2. Превосходная степень — для выделения наивысшей степени качества

    • This is the most interesting book I've ever read. (Это самая интересная книга, которую я когда-либо читал.)
    • He is the tallest student in our class. (Он самый высокий ученик в нашем классе.)

📚 Модальные глаголы

  1. Should — для советов и рекомендаций

    • You should exercise more. (Тебе следует больше заниматься спортом.)
  2. Must — для обязательств и логических заключений

    • Students must wear uniforms. (Ученики должны носить форму.)
    • She must be tired after such a long journey. (Она, должно быть, устала после такого долгого путешествия.)

📚 Условные предложения (0 и 1 типа)

  1. Условия 0 типа — для общих истин и закономерностей

    • If you heat water to 100°C, it boils. (Если нагреть воду до 100°C, она закипает.)
  2. Условия 1 типа — для реальных или вероятных ситуаций в будущем

    • If it rains tomorrow, we will stay at home. (Если завтра пойдет дождь, мы останемся дома.)

📚 Интеграция навыков уровня А1-А2: как сочетать разные грамматические конструкции

🔍 Комбинирование времен

В одном абзаце или разговоре мы часто используем разные времена для создания полной картины:

"I used to live in a small apartment (used to), but last year I bought a house (Past Simple). While I was moving my things (Past Continuous), I found some old photos (Past Simple). I have had this house for over a year now (Present Perfect)."

🔍 Сочетание будущих конструкций

Когда мы говорим о будущем, мы можем комбинировать разные способы выражения будущего времени в зависимости от контекста:

"I am going to travel to Spain next summer (going to - план). I think the weather will be perfect (will - предсказание). If the flight prices drop (условие 1 типа, Present Simple), I will book the tickets immediately (условное предложение 1 типа, will)."

🔍 Интеграция сравнений, модальных глаголов и условных предложений

"If you want to learn English faster (сравнительная степень), you should practice every day (should - совет). Reading is the most effective way (превосходная степень) to expand your vocabulary. You must be patient (must - необходимость), because if you practice regularly, you will see progress (условное предложение 1 типа)."

👥 Практические диалоги с интеграцией навыков уровня А1-А2

Диалог 1: Планирование путешествия

Sarah: Have you decided where you're going for vacation this summer?
Mike: Yes, I'm going to visit Italy. I've always wanted to go there.
Sarah: That sounds exciting! How long are you planning to stay?
Mike: I'll be there for two weeks. If the weather is good, I'll spend most of my time exploring different cities.
Sarah: Have you been to Europe before?
Mike: Yes, I used to go to France quite often when I was a child because my aunt lived there. But this will be my first time in Italy.
Sarah: I went to Rome last year. While I was visiting the Colosseum, I met the most interesting tour guide. He knew more about Roman history than anyone I've ever met.
Mike: That sounds great! Should I book a tour guide in advance?
Sarah: You should definitely book in advance for the popular attractions. If you don't reserve tickets early, you'll have to wait in long lines.
Mike: Thanks for the advice. I must remember to do that. By the way, is Italian food as delicious as people say?
Sarah: Oh, it's even better! The pasta in Italy is much tastier than anything you can find here. If you like food, you'll have an amazing time.
Mike: I'm sure I will. If I try any exceptional restaurants, I'll recommend them to you.
Sarah: That would be great! And you must take lots of photos. I'd love to see them when you get back.

Диалог 2: Собеседование о прошлом опыте и планах на будущее

Interviewer: How long have you been interested in this field?
Candidate: I've been passionate about digital marketing for about five years now. I used to work in traditional advertising, but I found digital marketing much more dynamic and measurable.
Interviewer: And what was your role at your previous company?
Candidate: I was managing social media campaigns for several major clients. While I was working there, I developed the most successful campaign the company had ever run.
Interviewer: That's impressive. Why did you decide to apply for this position?
Candidate: Your company is the most innovative in the industry, and this role offers more challenges than my current position. If I join your team, I'll have the opportunity to work on larger international projects.
Interviewer: What do you think you will bring to our team if we hire you?
Candidate: I believe I'll bring fresh perspectives and extensive experience. I should mention that I'm also certified in SEO and content marketing.
Interviewer: And where do you see yourself in five years?
Candidate: I'm going to continue developing my leadership skills. If everything goes according to plan, I hope I'll be in a senior management position by then.
Interviewer: What do you think is the most important quality for success in this role?
Candidate: I think adaptability is the most important quality. The digital landscape changes faster than any other field, so you must be willing to continuously learn and evolve.
Interviewer: That's a good point. If we offer you the position, when would you be able to start?
Candidate: I must give my current employer two weeks' notice, so I'll be available after that period. I'm really excited about the possibility of working here.

Диалог 3: Обсуждение здорового образа жизни

Doctor: How have you been feeling since our last appointment?
Patient: I've been feeling much better. I used to have headaches almost every day, but now they're less frequent.
Doctor: That's good to hear. Have you been following the advice I gave you?
Patient: Yes, I have. I've been drinking more water than before and getting more sleep. I've also cut down on coffee.
Doctor: Excellent. And how about exercise?
Patient: Well, that's been harder. I should exercise more, but I'm always so busy with work. Is walking to the office enough?
Doctor: Walking is better than nothing, but you should try to do more intense exercise at least three times a week. If you exercise regularly, you'll notice improvements in your energy levels and overall health.
Patient: You're right. What kind of exercise do you think would be best for me?
Doctor: Swimming is one of the most effective forms of exercise because it works all muscle groups. It's also gentler on your joints than running.
Patient: I used to swim when I was younger. I'll consider joining the local pool.
Doctor: That's a great idea. And what about your diet? How has that been?
Patient: I'm eating healthier than I was before, but I still have a sweet tooth. I must admit I find it difficult to resist desserts.
Doctor: If you gradually reduce your sugar intake, your cravings will become less intense over time. You don't have to eliminate treats completely, but moderation is key.
Patient: I understand. I'm going to try harder with both diet and exercise. If I make these changes, how soon will I see more improvements?
Doctor: If you're consistent, you should notice positive changes within a few weeks. Remember, the healthier your lifestyle is, the better you'll feel in the long run.

📝 Комплексные упражнения для закрепления навыков уровня А1-А2

Упражнение 1: Интеграция прошедших времен и конструкций

Дополните текст, используя подходящие формы глаголов в скобках (Past Simple, Past Continuous, used to, Present Perfect с How long):

When I was a child, I ________________ (live) in a small village near the sea. One summer evening, while I ________________ (walk) along the beach, I ________________ (find) an old bottle with a message inside. I ________________ (be) very excited and immediately ________________ (open) it. Inside there ________________ (be) a letter from a sailor who ________________ (write) it 10 years earlier. The sailor ________________ (describe) his adventures at sea and ________________ (ask) the finder to reply. I ________________ (decide) to write back. I ________________ (send) my letter to the address he provided, but I ________________ (not/expect) a reply after so many years. To my surprise, two months later, I ________________ (receive) a letter from the sailor! He ________________ (work) as a captain by then and ________________ (travel) all over the world. We ________________ (become) pen pals, and we ________________ (write) to each other for many years. "How long ________________ (you/keep) in touch with him?" people often ask me. "We ________________ (correspond) for over 20 years now," I always reply proudly.

Упражнение 2: Интеграция будущего времени и условных предложений

Поставьте глаголы в скобках в правильную форму, используя will, going to или Present Simple (для условных предложений):

  1. I ________________ (attend) my cousin's wedding next month. I've already bought my ticket.
  2. If it ________________ (rain) tomorrow, we ________________ (cancel) the picnic.
  3. I think the economy ________________ (improve) next year.
  4. Be careful! That glass ________________ (fall)!
  5. If you ________________ (mix) blue and yellow, you ________________ (get) green.
  6. I'm not sure what to wear to the party. I think I ________________ (wear) my new dress.
  7. We ________________ (go) to the beach this weekend. Would you like to join us?
  8. If you ________________ (not/hurry), you ________________ (miss) the bus.
  9. I haven't decided yet, but I probably ________________ (study) economics at university.
  10. If ice ________________ (heat), it ________________ (melt).
  11. The train ________________ (arrive) at 6 PM, so we ________________ (be) there at 5:30.
  12. I promise I ________________ (help) you with your homework later.

Упражнение 3: Степени сравнения прилагательных

Заполните пропуски, используя сравнительную или превосходную степень прилагательных в скобках:

  1. This is ________________ (good) book I have ever read.
  2. London is ________________ (expensive) than Berlin, but Tokyo is ________________ (expensive) city of all three.
  3. My new job is much ________________ (interesting) than my previous one.
  4. Mount Everest is ________________ (high) mountain in the world.
  5. The ________________ (fast) you learn English, the ________________ (good) job opportunities you'll have.
  6. This restaurant serves ________________ (delicious) pizza in town.
  7. Today's weather is ________________ (bad) than yesterday's.
  8. Learning a foreign language is ________________ (difficult) than learning to drive.
  9. She is ________________ (talented) person I know.
  10. The ________________ (little) money you spend now, the ________________ (much) you'll save for the future.

Упражнение 4: Модальные глаголы

Заполните пропуски подходящими модальными глаголами (should, should not, must, must not):

  1. You ________________ always wear a seatbelt when driving.
  2. Children ________________ play with matches. It's extremely dangerous.
  3. You ________________ visit Paris in the spring. It's beautiful then.
  4. Students ________________ be quiet during the exam.
  5. You ________________ forget to call your mother on her birthday.
  6. If you want to improve your English, you ________________ practice every day.
  7. You ________________ touch this wire. It's electrically charged.
  8. We ________________ hurry or we'll be late for the meeting.
  9. You look very tired. You ________________ work so hard.
  10. Visitors ________________ feed the animals at the zoo.

Упражнение 5: Комплексное задание на все темы

Прочитайте ситуации и напишите соответствующие предложения, используя указанные конструкции:

  1. Твой друг хочет сбросить вес. Дай ему совет. (should)
  2. Ты собираешься в отпуск на следующей неделе. Расскажи о своих планах. (going to)
  3. Сравни жизнь в городе и деревне. (сравнительная степень)
  4. Опиши свои привычки в детстве. (used to)
  5. Предскажи результаты предстоящего спортивного матча. (will)
  6. Расскажи о самом памятном дне в твоей жизни. (превосходная степень)
  7. Опиши, что происходит, если смешивать разные цвета. (условное предложение 0 типа)
  8. Опиши, что ты делал, когда тебе позвонил друг. (Past Continuous)
  9. Спроси друга, как долго он изучает английский. (How long + Present Perfect)
  10. Опиши возможные последствия изменения климата. (условное предложение 1 типа)

⚠️ Типичные ошибки при интеграции навыков на уровне А1-А2

  1. Неправильное сочетание времен в сложных предложениях

    ❌ If it will rain tomorrow, I will stay at home. ✅ If it rains tomorrow, I will stay at home.

  2. Путаница в использовании "used to" и "be used to"

    ❌ I am used to live in London. (попытка выразить прошлую привычку) ✅ I used to live in London.

    ❌ I used to cold weather. (попытка выразить привычку к чему-то) ✅ I am used to cold weather.

  3. Избыточное использование конструкций будущего времени

    ❌ I will go to the cinema tomorrow and I will meet my friends and we will watch the new movie. ✅ I'm going to the cinema tomorrow. I'll meet my friends there and we'll watch the new movie.

  4. Неправильное образование степеней сравнения

    ❌ This is the most better example. ✅ This is the best example.

    ❌ He is more taller than his brother. ✅ He is taller than his brother.

  5. Смешение модальных глаголов и их значений

    ❌ You must to visit this museum if you have time. (попытка дать рекомендацию) ✅ You should visit this museum if you have time.

    ❌ You should wear a uniform at work. (когда речь идет об обязательстве) ✅ You must wear a uniform at work.

  6. Неправильное использование артиклей с превосходной степенью

    ❌ This is most interesting book I've ever read. ✅ This is the most interesting book I've ever read.

  7. Избыточное использование местоимений в связанных предложениях

    ❌ When I was young, I used to play tennis and I was quite good at it and I enjoyed it very much. ✅ When I was young, I used to play tennis. I was quite good at it and enjoyed it very much.

📚 Итоговая таблица: Ключевые конструкции английской грамматики уровня А1-А2

Времена и конструкции

Конструкция Использование Пример
Past Simple Завершенные действия в прошлом I visited Paris last year.
Past Continuous Действия в процессе в прошлом I was reading when you called.
Used to Привычки или состояния в прошлом I used to play football.
Present Perfect (с How long) Длительность действия до настоящего момента How long have you lived here?
Going to Планы и намерения I'm going to study medicine.
Will Предсказания и спонтанные решения I think it will rain tomorrow.

Степени сравнения прилагательных

Тип Образование Пример
Сравнительная степень (короткие прилагательные) прилагательное + er + than She is taller than me.
Сравнительная степень (длинные прилагательные) more + прилагательное + than This book is more interesting than that one.
Превосходная степень (короткие прилагательные) the + прилагательное + est She is the tallest in the class.
Превосходная степень (длинные прилагательные) the + most + прилагательное This is the most interesting book.

Модальные глаголы

Модальный глагол Использование Пример
Should Совет, рекомендация You should exercise more.
Should not Негативный совет You should not eat too much sugar.
Must Обязательство, необходимость Students must wear uniforms.
Must not Запрет You must not enter this area.

Условные предложения

Тип Структура Использование Пример
0 тип If + Present Simple, Present Simple Общие истины, законы природы If you heat water to 100°C, it boils.
1 тип If + Present Simple, will + инфинитив Реальные условия в будущем If it rains tomorrow, I will stay at home.

📝 Итоговый тест на проверку знаний уровня А1-А2

А. Выберите правильный вариант (проверка уровня А1-А2):

  1. If the weather ________ nice tomorrow, we'll go to the beach. a) will be b) is c) was

  2. She ________ in London for five years before moving to Paris. a) lived b) has lived c) was living

  3. This is ________ film I've ever seen. a) the most good b) the better c) the best

  4. You ________ smoke in hospitals. It's against the law. a) should not b) don't have to c) must not

  5. I think our team ________ the match tomorrow. a) wins b) will win c) is winning

  6. When I was a child, I ________ afraid of the dark. a) was b) used to be c) am used to be

  7. She ________ a new car next month. She's already chosen the model. a) buys b) will buy c) is going to buy

  8. ________ you ever ________ to Japan? a) Did / go b) Have / been c) Do / go

  9. This smartphone is ________ than the old one. a) more better b) more good c) better

  10. How long ________ English? a) do you learn b) have you been learning c) you learn

Б. Исправьте ошибки в следующих предложениях (типичные ошибки на уровне A1-A2):

  1. If the weather will be good tomorrow, we will go hiking.
  2. I must to finish this report by Friday.
  3. She is the most tallest girl in our class.
  4. How long you are living in this city?
  5. I use to play piano when I was a child.
  6. This book is more interesting that one.
  7. While I watched TV, someone knocked at the door.
  8. He is going study medicine next year.
  9. You should not to eat so much fast food.
  10. I am used to get up early when I was in school.

📝 Итоговое домашнее задание: Комплексный проект для завершения уровня А1-А2

Главное задание: "Моя жизнь, планы и мечты"

Напишите эссе (250-300 слов), в котором вы расскажете о своем прошлом опыте, настоящей жизни и планах на будущее. Это задание поможет вам подвести итоги вашего прогресса на уровне А1-А2 и подготовиться к переходу на уровень В. В вашем эссе должны быть использованы:

  1. Не менее 3 предложений с Past Simple и/или Past Continuous
  2. Не менее 2 предложений с конструкцией used to
  3. Не менее 2 предложений с Present Perfect (включая "How long")
  4. Не менее 2 предложений с going to и 2 с will
  5. Не менее 2 сравнительных и 2 превосходных степеней прилагательных
  6. Не менее 2 модальных глаголов (should/must)
  7. Не менее 2 условных предложений (0 или 1 типа)

Структура эссе:

  • Введение (кратко представьте себя)
  • Часть 1: Мое прошлое (опыт, образование, привычки в детстве)
  • Часть 2: Моя жизнь сейчас (занятия, интересы, достижения)
  • Часть 3: Мои планы и мечты (ближайшие планы, включая изучение английского на уровне В)
  • Заключение (чего вы достигли на уровне А1-А2 и чего ожидаете от уровня В)

Дополнительное задание: Аудио презентация

Запишите аудио презентацию (2-3 минуты), в которой вы расскажете о своем любимом фильме или книге. Это задание поможет вам оценить свои разговорные навыки перед переходом на уровень B. Используйте в своей речи:

  • Разные времена для описания сюжета
  • Степени сравнения для характеристики персонажей
  • Модальные глаголы для выражения своего мнения
  • Условные предложения для рассуждений о сюжете

Подготовка к уровню В: Самооценка прогресса

Заполните таблицу самооценки своих навыков на уровне А1-А2:

Навык Уверенно владею Нужно повторить Комментарии
Прошедшие времена      
Будущие времена      
Степени сравнения      
Модальные глаголы      
Условные предложения      
Разговорные навыки      
Навыки письма      
Словарный запас      

Это поможет вам и вашему преподавателю определить, на каких аспектах следует сосредоточиться в начале курса уровня В.

📝 Ответы к упражнениям

А что дальше? На пути к уровню B

Поздравляем с успешным завершением курса уровня А1-А2! Теперь вы обладаете базовыми знаниями и навыками английского языка, которые позволяют вам:

  • Общаться в простых повседневных ситуациях
  • Рассказывать о себе, своем прошлом и планах на будущее
  • Понимать и использовать основные грамматические конструкции
  • Выражать свое мнение и давать советы
  • Понимать несложные тексты и диалоги

В курсе уровня B (B1-B2) вас ждут:

  • Более сложные грамматические конструкции (герундий и инфинитив, пассивный залог, косвенная речь)
  • Условные предложения 2 и 3 типа (нереальные условия)
  • Расширенный словарный запас по различным темам
  • Развитие навыков свободного общения на разнообразные темы
  • Совершенствование произношения и интонации
  • Чтение и обсуждение более сложных текстов
  • Написание эссе, отчетов и деловых писем

Уровень B позволит вам достичь уверенного владения английским языком и подготовит вас к возможному переходу на продвинутый уровень C в будущем. Не останавливайтесь на достигнутом и продолжайте своё путешествие в мир английского языка!

Упражнение 1: Интеграция прошедших времен и конструкций

used to live, was walking, found, was, opened, was, had written, described, asked, decided, sent, didn't expect, received, was working, had traveled, became, have written, have you kept, have been corresponding

Упражнение 2: Интеграция будущего времени и условных предложений

  1. am going to attend
  2. rains, will cancel
  3. will improve
  4. is going to fall
  5. mix, get
  6. will wear
  7. are going to go
  8. don't hurry, will miss
  9. will study
  10. is heated, melts
  11. arrives, will be
  12. will help

Упражнение 3: Степени сравнения прилагательных

  1. the best
  2. more expensive, the most expensive
  3. more interesting
  4. the highest
  5. faster, better
  6. the most delicious
  7. worse
  8. more difficult
  9. the most talented
  10. less, more

Упражнение 4: Модальные глаголы

  1. must
  2. must not
  3. should
  4. must
  5. should not
  6. should
  7. must not
  8. must
  9. shouldn't
  10. must not

Упражнение 5: Комплексное задание на все темы

Примерные ответы:

  1. You should eat more fruits and vegetables. You should also exercise regularly.
  2. I'm going to visit Italy next week. I'm going to see Rome and Florence.
  3. Life in the city is more hectic than life in the country. Public transport in cities is better than in rural areas.
  4. I used to ride a bike to school every day. I used to be afraid of dogs.
  5. I think our team will win the match. They will score at least two goals.
  6. That was the happiest day of my life. She is the most talented singer I have ever heard.
  7. If you mix blue and yellow, you get green. If plants don't get water, they die.
  8. I was watching TV when my friend called me. I was cooking dinner when the power went out.
  9. How long have you been learning English?
  10. If global temperatures rise, sea levels will increase. If we don't reduce pollution, more species will become extinct.

Итоговый тест А:

  1. b) is
  2. a) lived
  3. c) the best
  4. c) must not
  5. b) will win
  6. b) used to be
  7. c) is going to buy
  8. b) Have / been
  9. c) better
  10. b) have you been learning

Итоговый тест Б (исправленные предложения):

 

  1. If the weather is good tomorrow, we will go hiking.
  2. I must finish this report by Friday.
  3. She is the tallest girl in our class.
  4. How long have you been living in this city?
  5. I used to play piano when I was a child.
  6. This book is more interesting than that one.
  7. While I was watching TV, someone knocked at the door.
  8. He is going to study medicine next year.
  9. You should not eat so much fast food.
  10. I used to get up early when I was in school.